Re: jammer dan

Pieter wrote:
Wat jammer dat er over de laatste 10 jaar, het aantal berichten over overlijdens advertenties sterk is toegenomen ('an sich' een goed zaak) maar dat evenredig het aantal 'gewone posters' en relatieve antwoorden is afgenomen.
Is het dat van de oorspronkelijke brede groep, zovelen zijn weggetrokken naar de afzondelijke geographische groepen zoals die op Yahoo groupen nu bestaan??
Het is misschien hoogste tijd om samen met de initiatiefnemer van deze 'user groep Soc Gen Benelux ' eens na te denken hoe deze 'genealogische braindrain' gestopt kan worden.

Ik ben zelf een hele tijdlang - om puur persoonlijke /tragische redenen -niet aktief deelgenoot hier geweest...Nu ik terug ben, schrik ik hoe vaak ik dezelfde 3-8 posters zie (de 'ouwe getrouwen: de 2 Richards, Liewes, Erica, Vera, Musketier; Ooikaas, Hubert, Molema, Poot, etc.) en hoe weinig van de oude anderen weg zijn , EN : hoe weinig nieuwe leden aangekomen zijn.

Toch is dit forum - met zijn wijde doelstelling genealogie BENELUX - juist de groep om een zo breed mogelijk spectrum van genealogen aan te trekken. Niet alleen uit Nl, mMaar ook uit B, Lux. Toch posten die hier niet, of haast nooit, laat staan het gros van de NL genealogen die op Yahoo zitten.
Laten we eerlijk zijn : het wordt zo langzamerhand een select clubje van de 'few old hands ' en zelfs minder dan dat.

Lieve mede groep-lezers, wat kunnen we hieraan doen..? Hoe blazen we hier nieuw leven in ?

met vriendelijke groet aan allen.

Pieter J Cramwinckel

Hallo Pieter,

Ook ik ben een van de vele dagelijkse meelezers. Wat antwoorden betreft: meestal zijn anderen me voor en/of hebben ze meer kennis over het onderwerp. Dat laatste krijg je als je eigen voorouders allemaal uit een beperkt gebied voorkomen.

Ik ben het met je harte van eens om weer meer leven (tussen de overlijdensadvertenties ;)) in te blazen. Het artikel van Herman de Wit over de versnippering is nog steeds actueel (http://de-wit.net/wankel_evenwicht.htm). Vaak hebben andere services aanvullende diensten, terwijl er niks buiten de nieuwsgroep is.

Ligt het aan mij, of zijn er de laatste jaren minder inhoudelijke discussies dan verder in het verleden? Over de meeste posts van tegenwoordig valt weinig te discusseren, zoals opzoekvragen, concrete vragen over bepaalde personen en laat staan over overlijdensadvertenties! Dat soort threads doven vrij snel uit en men gaat weer verder met andere bezigheden.

Misschien moet er af en toe maar gewoon iemand een algemene stelling in de groep gooien. Veel van deze onderwerpen zullen al in het verleden bediscussieerd zijn, maar de deelnemersgroep en ieders inzichten kunnen veranderen, dus kan dit toch verrassende resultaten opleveren. (Hopelijk vervalt het niet in oeverloos gekibbel; we zijn toch geen theekransje ;) )

Dieper op een bepaald onderwerp ingaan is zeer leerzaam, en zal ervoor zorgen dat meer bezoekers een actievere bijdrage leveren. Dit verhoogt weer de kwaliteit van de groep. Aangezien er niks buiten soc.genealogy.benelux is, kunnen we het beste hierop focusen. De nieuwsgroep heeft een goede naam, dus het begin is er zeker.

Ik vind een banner/logo een uitstekend idee om meer identiteit / herkenbaarheid te verschaffen, maar ik vind ook dat er meer moet komen. Uiteraard moet een ieder die overlijdensadvertenties post, etc., vooral hiermee doorgaan. In de loop der jaren is zo toch een indrukwekkend doorzoekbaar archief aan genealogische gegevens opgebouwd, en liefdevol geaggregeerd door Rob :)

Groeten,

Frank
.

Relevant Pages

  • PERS: 12,5 miljoen voor digitale kranten
    ... Gelezen in het Nederlands Dagblad van 2 augustus: ... DEN HAAG -,,We hebben zeven kilometer krantenpapier dat ... zegt Hans Jansen van de Koninklijke ... moet er samen met zijn medewerkers de komende vijf ...
    (soc.genealogy.benelux)
  • Zelfs hun namen mogen niet worden genoemt.
    ... Nederland waar het belang van de patient voorop staat. ... Na enige verduidelijking in haar reactie geeft Dimence aan dat patient van ... mening is dat antipsychotica dodelijk zijn, en dat burgers bang zijn voor ...
    (uk.legal)
  • Re: [GEN-BENELUX] GEN-BENELUX Digest, Vol 6, Issue 60
    ... Hetzelfde heb ik gevonden in mijn familie Meijlink, echtpaar met 3 zonen en een dochter zijn geemigreerd naar Amerika, ze kwamen uit Hellendoorn, het moet ongeveer 1870 geweest zijn. ... overleden tijdens emigratie naar usa (Richard van Schaik) ... [GEN-BENELUX] overleden tijdens emigratie naar usa ...
    (soc.genealogy.benelux)
  • Re: Referenties naar Bier-discussies
    ... voorbeelden via Google terug te vinden zouden zijn, ... dus helaas bijna geen voorbeelden terug te vinden; mede als gevolg van ... feit dat Rob al jaren een X-no Archive attribuut gebruikt. ... dag van tevoren aangekondigd dat je uit het GoogleArchief voorbeelden ...
    (soc.culture.netherlands)
  • Re: Referenties naar Bier-discussies
    ... voorbeelden via Google terug te vinden zouden zijn, ... dus helaas bijna geen voorbeelden terug te vinden; mede als gevolg van ... het feit dat Rob al jaren een X-no Archive attribuut gebruikt. ...
    (soc.culture.netherlands)