Monsterrollendatabase online 1803-1937, bericht CBG

Monsterrollen-database 1803-1937 online
Vanaf vandaag kunnen belangstellenden op de site van het Noordelijk
Scheepvaartmuseum te Groningen (www.noordelijkscheepvaartmuseum.nl) de
Monsterrollen-database raadplegen.

Monsterrollen zijn bemanningslijsten met naam, rang, gage, woonplaats en
leeftijd van elke zeeman aan boord, evenals de naam, het type en de grootte
van het schip. Het gaat om documenten waarmee iedere kapitein kon aantonen
wie tot de bemanning behoort of zich als passagier aan boord bevindt. Ze
beschreven bovendien de rechten en plichten aan boord.

Het belang van deze bron is groot. Van de havenstedem Amsterdam en Hamburg,
bijvoorbeeld, zijn al monsterrollen bewaard uit de zeventiende eeuw, maar
voor Groningen en Friesland ligt het begin pas in de negentiende eeuw. Ze
gunnen ons een kijkje in het beroepsleven van de zeeman in de negentiende en
begin twintigste eeuw.

De nieuwe database bevat de monsterrol-gegevens over de periode 1803-1937,
afkomstig uit het archief van het gewest Fivelingo in de Franse tijd, de
gemeentearchieven van Aa en Hunze, Delfzijl, De Marne, Hoogezand-Sappemeer
en Wildervank, het Fries Scheepvaartmuseum in Sneek en het Noordelijk
Scheepvaartmuseum in Groningen.

Het gaat om 44.012 records van 19.265 zeelieden en 9.774 vermeldingen van
2.802 schepen. De database is samengesteld door de historicus Jur Leinenga.

U kunt in de Monsterrollen-database zoeken op familienaam, scheepsnaam of
woonplaats. Heeft u een persoon gevonden, dan kunt u verder zoeken naar het
schip waarop hij gevaren heeft, maar ook naar de overige bemanningsleden.
Heeft u de naam van een schip gevonden, dan kunt u ook de daarbijhorende
bemanning vinden.

.

Relevant Pages

  • Re: [GEN-BENELUX] GEN-BENELUX Digest, Vol 7, Issue 554
    ... Er zijn zeker verschrikkelijke dingen gebeurd, maar de laatste jaren zijn er meerdere boeken uit gekomen waarin wetenschappelijk met bronvermeldingen wordt aangetoond dat er maar een heel klein deel van NSB ers verraad heeft gepleegd of anderszins actief is geweest. ... En in het aantal mensen dat andere mensen verraden heeft zijn ze ver in de minderheid. ... gaat over mijn vader. ... Mijn Naam is Ans de Bloois Goojers, zit zo achter mijn pc naar de namen te kijken van voor ouders kom ik iets tegen wat ik nooit heb geweten, en het heel erg vindt dat jullie mijn naam bezoedelen, en hoop dat jullie die naam De Bloois Goojers eruit schrappen, wat mijn vader heeft gedaan in de oorlog stuit me tegen het borst, daar kunnen wij mijn zusjes en broers niets aan doen, wij wisten er niets van en god weet hoe erg wij dit vinden, ben Oma van twee mooie kleinkinderen, die nu over de oorlogen praten, maar ik schaam me erg dus praat daar niet over, nu ben ik bang dat zei op een gegeven moment ook gaan kijken en dan???? ...
    (soc.genealogy.benelux)
  • operating system programmer found dead
    ... constitute a taart in het gezicht van de Amerikaanse softwaretopman ... Hij maakte de film samen met ... called Marrechaussee Maarten de Groot op, hij zei 'Als je eens wist ...
    (talk.religion.buddhism)
  • + Familieberichten AD/De Dordtenaar za 15 okt 2005 t/m vrij 21 okt 2005
    ... Horst, van Loon. ... 15-10-2005 NN Namens: Sbo Het Noorderlicht. ... Kort na zijn vervoer naar het ziekenhuis is de man aan zijn bekomen ... Nader meldt men ons, dat het vuur ontstond, doordat de 84-jarige rentenier ...
    (soc.genealogy.benelux)
  • Nieuwe publicatie Bokkenrijders: Het proces Philippus Mertens, door Dirk Dobbeleers
    ... HET PROCES PHILIPPUS MERTENS ... hadden tussen stelen of van honger creperen. ... vaak willekeurige namen om van de pijn verlost te zijn. ... Wanneer Mertens tijdens een verhoor vertelt dat hij er in Ophoven van ...
    (soc.genealogy.benelux)
  • Re: [GEN-BENELUX] GEN-BENELUX Digest, Vol 5, Issue 101
    ... Ze zijn er daar ook niet blij mee, maar het is bedisseld van hogerhand. ... Prijs voor persoonskaart CBG is ge?xplodeerd ...
    (soc.genealogy.benelux)