Re: Pure Diefstal

Beste Lex,

Tot mijn verbazing vond ik daar zelfs als leden van die familie o.a. mijn vader, mijzelf en mijn kinderen terug, alles letterlijk overgenomen van de door mij
gepubliceerde stamreeks. Ik heb die persoon erop aangesproken en gewezen op
de schending van de WBP en het plegen van plagiaat.

Ik moest dit even twee keer lezen, maar als ik het goed begrijp heb je geprobeerd iemand aan te spreken op het publiceren van gegevens die jij zelf openbaar hebt gemaakt. Is dat niet een beetje krom?

De wet bescherming persoonsgegevens houdt in dat jij, als beheerder van deze gegevens, verantwoordelijk bent voor de vertrouwelijkheid daarvan, en als je die gegevens op een site publiceert, ben jij degene die de WBP overtreedt, niet degene die ze overneemt.

De sites waarop "gestolen" informatie staat zijn als het kaf onder het koren
en dat zal uiteindelijk wel ervan gescheiden worden, immers vragen naar bronnen kan men niet beantwoorden.

Op gegevens bestaat in principe geen auteursrecht, dus van gestolen informatie zal in het algemeen geen sprake zijn. Dat is wel het geval als iemand een aanzienlijk deel van de verzameling van je overneemt.

Het verbod op overnemen van gegevens dat je op je site hebt staan, is daarom ook in het algemeen niet houdbaar.

Het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) gaf indertijd als antwoord
dat zij pas gaan overwegen stappen te zetten tegen die gewraakte Smilde-site
wanneer meerdere klachten over die site binnenkomen. Kennelijk was mijn
klacht onvoldoende ondanks het noemen van meerdere nog levenden uit drie
generaties van mijn familie zonder hun medeweten laat staan toestemming.

Als deze gegevens van jouw site zijn overgenomen, denk ik dat je blij mag zijn dat het CBP jou niet heeft aangeklaagd. Jij hebt je immers niet gehouden aan de in de wet geformuleerde beschermingsplicht.

Het overnemen van complete parentelen is niet netjes, en op dat gebied hebben Jan en jij ook wettelijk denk ik wel een punt. Met de WBP moet je echter niet aankomen, omdat je de gegevens zelf openbaar hebt gemaakt.

groetjes,

Enno
.

Relevant Pages

  • Re: De maat is vol
    ... rechtlijnig denkt zou dat dus iets worden in de trant van: ... weer gekregen van X, die ze op zijn beurt weer heeft gevonden ... in het gemeentearchief van Z, alwaar het te vinden is in het notarieel ... Ik wil weten waar ik vandaan kom en wat mijn achtergronden zijn. ...
    (soc.genealogy.benelux)
  • Re: [GEN-BENELUX] GEN-BENELUX Digest, Vol 7, Issue 554
    ... Er zijn zeker verschrikkelijke dingen gebeurd, maar de laatste jaren zijn er meerdere boeken uit gekomen waarin wetenschappelijk met bronvermeldingen wordt aangetoond dat er maar een heel klein deel van NSB ers verraad heeft gepleegd of anderszins actief is geweest. ... En in het aantal mensen dat andere mensen verraden heeft zijn ze ver in de minderheid. ... gaat over mijn vader. ... Mijn Naam is Ans de Bloois Goojers, zit zo achter mijn pc naar de namen te kijken van voor ouders kom ik iets tegen wat ik nooit heb geweten, en het heel erg vindt dat jullie mijn naam bezoedelen, en hoop dat jullie die naam De Bloois Goojers eruit schrappen, wat mijn vader heeft gedaan in de oorlog stuit me tegen het borst, daar kunnen wij mijn zusjes en broers niets aan doen, wij wisten er niets van en god weet hoe erg wij dit vinden, ben Oma van twee mooie kleinkinderen, die nu over de oorlogen praten, maar ik schaam me erg dus praat daar niet over, nu ben ik bang dat zei op een gegeven moment ook gaan kijken en dan???? ...
    (soc.genealogy.benelux)
  • Re: [GEN-BENELUX] Duitse tekst en stempel in trouwboekje HenricusVanhoucke (1856-1942)
    ... Uit de aanduiding "Per duplicata" op de tweede pagina blijkt dat het ... trouwboekje een duplicaat is van het oorspronkelijke dat wellicht verloren ... Dit duplicaat is echter vrij snel na het huwelijk van mijn ...
    (soc.genealogy.benelux)
  • Re: Geven van een familiebestand aan een ander
    ... Ik kreeg gisteren de vraag van een heel ver familielid ... of hij mijn gehele bestand kon krijgen van de betreffende ... Dan kon hij dat overzetten naar zijn eigen ... Het is voor de persoon dan wel erg makkelijk om ...
    (soc.genealogy.benelux)
  • operating system programmer found dead
    ... constitute a taart in het gezicht van de Amerikaanse softwaretopman ... Hij maakte de film samen met ... called Marrechaussee Maarten de Groot op, hij zei 'Als je eens wist ...
    (talk.religion.buddhism)