Re: Kan een GIN nuttig zijn? (was: Genealogisch Identificatie Nummer)

O Don,
Wat ben ik toch een slechte weergever...
Ik zat je een beetje te plagen, maar ik was daar zo
door geamuseerd, dat ik niet goed heb gelet op
de manier waarop dat zou kunnen overkomen...

Nu wat betreft je wens tot bundeling van krachten...
Als het namelijk daarom gaat, dan zou de hele genealogische wereld
(van Nederland, oeps) veel en veel meer gebaat zijn als iedereen
een stukje transcriptie zou verzorgen, of meewerken aan input in een
systeem... (overigens komt daar dan vanzelf ook een soort identificatie-
nummer aan te pas). Echt waar, als van alle 2000-10.000 (ik doe maar een
gooi)
actieve onderzoekers iedereen wekelijks 5% van zijn tijd daaraan zou
besteden
en niet aan zijn eigen stukje, dan zouden heel wat brongegevens in rap tempo
ontsloten kunnen worden.

Als dan die gegevens allemaal in 1 grote machine komen te staan dan kan je
daarna met
de volgende fase beginnen... het uivlooien van koppelingen.
Wat jij zou willen, heeft nu nog geen enkele zin. Het merendeel van de
gegevens, die
mensen nu hebben, zijn overgeschreven uit reeds getranscribeerde bronnen, en
van elkaar.

De meeste van die 2-10.000 actievere stamboomzoekers schrapen het Internet
af naar nieuwe gegevens,
die dus door anderen verzameld zijn. En degenen die dat doen (zelf
verzamelen) dat is uiteindelijk maar een
verdraaid klein groepje. En daar zit m.i. een knelpunt, want hoevaak hoor je
mensen niet zeggen: ik heb geen tijd,
of ik kan niet naar een archief...?

Werken met een of andere code verschuift hooguit iets, maar lost niet op,
dat er nog veel te weinig data voor 1800
getranscribeerd is... En dan wordt alle energie dus gelegd in het
bewerkstelligen van een systeem met een codering,
en gaat er nog minder tijd naar het echte werk...

mvg
Ronald

.