pers: Eeuwenlange strijd tegen water naar het archief

Artikel uit De Stentor van 23-06-2005

Eeuwenlange strijd tegen water naar het archief

door BERT FELIX

23 JUNI 2005 - APELDOORN - Waterschap Veluwe draagt vanmiddag zijn
archief over aan de gemeente Apeldoorn. Die brengt het onder in het
archief van de gemeente, gevestigd in het gebouw van CODA aan de
Vosselmanstraat. Volgens het waterschap kan het archief daar optimaal
worden bewaard en is het er voor een breed publiek toegankelijk. Het
oudste archiefstuk dateert uit 1595.

http://www.destentor.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/STN/artikelvisuals/2760642-348030-groot.jpg
(Foto Yvonne Pieters)

Het archief beslaat in totaal 150 strekkende meter met nog eens 150
kaarten en geeft een beeld van de strijd tegen het water, zoals die in
een deel van het werkgebied van Waterschap Veluwe in de loop der
eeuwen is geleverd. Het werkgebied betreft een groot deel van de
Veluwe en de westelijke IJsselvallei tussen Dieren en Hattem.

Met de overplaatsing van de archiefstukken naar het Apeldoorns Archief
hoopt het waterschap het archief beter toegankelijk te maken voor een
breed publiek. Eerder lagen de stukken opgeslagen in de kelder van het
gemeentehuis van Twello en daarvoor nog in het waterschapshuis in ?t
Hackforts Veenhuis, eveneens in Twello.

Het archief werd daar beheerd door streekarchivaris Jan de Ruiter, die
in 1987 met het waterschapswerk begon. Het is samengesteld uit de
archieven van de voorlopers van Waterschap Veluwe, zoals het
Waterschap Oost-Veluwe, de Polderdistricten Veluwe, Brummen-Voorst en
Hattem en oudere dorpspolders en de buitenpolders Voorster en Wilpse
Klei.

Wie wil weten waarom er in de bossen bij Klarenbeek de overblijfselen
van een middeleeuwse dijk liggen en waar de IJssel in die tijd liep,
kan voortaan naar CODA. De Ruiter noemt het een mooi voorbeeld van de
waarde van het archief. ?Dat is een oud stukje van de Veluwse Bandijk,
toen de IJssel nog heel anders liep. In de archieven kun je nagaan hoe
de mensen vroeger omgingen met waterbeheersing. Er liggen brieven,
besluiten, staatjes met waterhoogten of voorstellen voor de aanleg van
dijken?.

Voor de Veluwe zijn ook de beken en sprengen en de aanleg van het
Apeldoorns Kanaal belangrijke onderdelen die in het archief zijn terug
te vinden. Want het mag dan wel ogenschijnlijk een droog gebied zijn
waar een polderdistrict niets te zoeken heeft, de werkelijkheid is
anders.

?Het is toch een soort delta, waar de beken als zij-armen naar de
grote weteringen in de IJsselvallei stromen. Die geschiedenis gaat
terug tot het leggen van de sluis van Hulsbergen bij Wapenveld. Dat
gebeurde in de middeleeuwen. De sluis is daarmee een van de oudste
elementen in de weteringen om de kwaliteit van de landerijen te
verbeteren?.

Naast een historische waarde heeft het archief ook juridisch
betekenis. Hoewel het niet dagelijks voorkomt, moet ook het waterschap
wel eens bewijzen eigenaar te zijn van een stuk grond of een
watergang. Ook die stukken worden in het archief bewaard. Tegelijk is
het archief simpelweg een wettelijke verplichting: de overheid moet
altijd kunnen aantonen hoe de zaken zijn gelopen, vertelt De Ruiter.

Het archief wordt vanmiddag overgedragen door S. Kleve, heemraad van
het Waterschap Veluwe, aan J. van Beckhoven, wethouder van de gemeente
Apeldoorn. Die draagt het archief vervolgens weer over aan A. Sportel,
directeur van CODA en daarmee van het Apeldoorns Archief. Het archief
is te raadplegen in het Kenniscentrum van CODA.

--
Heeft de Koningin net het eerste kievitsei op, moet ze alweer de
eerste nieuwe haring eten -Koot & Bie, Bescheurkalender 1986

.

Relevant Pages

  • Re: [GEN-BENELUX] GEN-BENELUX Digest, Vol 7, Issue 554
    ... Er zijn zeker verschrikkelijke dingen gebeurd, maar de laatste jaren zijn er meerdere boeken uit gekomen waarin wetenschappelijk met bronvermeldingen wordt aangetoond dat er maar een heel klein deel van NSB ers verraad heeft gepleegd of anderszins actief is geweest. ... En in het aantal mensen dat andere mensen verraden heeft zijn ze ver in de minderheid. ... gaat over mijn vader. ... Mijn Naam is Ans de Bloois Goojers, zit zo achter mijn pc naar de namen te kijken van voor ouders kom ik iets tegen wat ik nooit heb geweten, en het heel erg vindt dat jullie mijn naam bezoedelen, en hoop dat jullie die naam De Bloois Goojers eruit schrappen, wat mijn vader heeft gedaan in de oorlog stuit me tegen het borst, daar kunnen wij mijn zusjes en broers niets aan doen, wij wisten er niets van en god weet hoe erg wij dit vinden, ben Oma van twee mooie kleinkinderen, die nu over de oorlogen praten, maar ik schaam me erg dus praat daar niet over, nu ben ik bang dat zei op een gegeven moment ook gaan kijken en dan???? ...
    (soc.genealogy.benelux)
  • operating system programmer found dead
    ... constitute a taart in het gezicht van de Amerikaanse softwaretopman ... Hij maakte de film samen met ... called Marrechaussee Maarten de Groot op, hij zei 'Als je eens wist ...
    (talk.religion.buddhism)
  • Nieuwe publicatie Bokkenrijders: Het proces Philippus Mertens, door Dirk Dobbeleers
    ... HET PROCES PHILIPPUS MERTENS ... hadden tussen stelen of van honger creperen. ... vaak willekeurige namen om van de pijn verlost te zijn. ... Wanneer Mertens tijdens een verhoor vertelt dat hij er in Ophoven van ...
    (soc.genealogy.benelux)
  • + Familieberichten AD/De Dordtenaar za 15 okt 2005 t/m vrij 21 okt 2005
    ... Horst, van Loon. ... 15-10-2005 NN Namens: Sbo Het Noorderlicht. ... Kort na zijn vervoer naar het ziekenhuis is de man aan zijn bekomen ... Nader meldt men ons, dat het vuur ontstond, doordat de 84-jarige rentenier ...
    (soc.genealogy.benelux)
  • Re: [GEN-BENELUX] GEN-BENELUX Digest, Vol 5, Issue 101
    ... Ze zijn er daar ook niet blij mee, maar het is bedisseld van hogerhand. ... Prijs voor persoonskaart CBG is ge?xplodeerd ...
    (soc.genealogy.benelux)